torsdag 5 maj 2011

Anders & jag

Efter en natt i Lajeado, gav vi oss så iväg, Anders och jag, me nattbuss till Iguacufallen, som ligger på gränsen mellan Argentina och Brasilien. Fallen ligger i en stor nationalpark med skyddad atlantregnskog och består av över 250 separata fall!:)Första dan där såg vi den Argentinska sidan av fallen, de började me en jeep-färd genom nationalparkens djungel där en guide berättade om de olika hotade arterna som lever i skogen, däribland många arter av träd, även jaguar lever här! Vädret va lite sisådär me en del regn å moln, men blöta hade vi blivit i vilket fall som helst ;) I slutet av turen gick vi trappor ner mot floden där en båt väntade på att ta oss ut till fallen för att uppleva dem underifån. Man fick verkligen uppleva fallen close-up då båten körde nästan rakt under vissa av fallen, dygnsur blev man kan jag lova, grymt! ;) Efteråt gick vi me guide de olika ledarna som fanns för att se fallen från alla vinklar å vrår. Sist men defenitivt inte minst väntade Djävulsgapet, den största å mäktigaste delan av fallen. Dit tog man att litet tåg för att sedan gå på en spång den sista biten ut till fallen, vattnet verkligen dånade ner där! Det blev en heldag och blöta men lyckliga kom vi till vandrarhemmet på kvällen för att ladda om batterierna för lite go'midda ;)

Dag två for vi över gränsen till den Brasilianska sidan för att se fallen från en annan vinkel. Dagen bjöd på strålande väder så vi knallade runt ända till solnedgången å såg på alla fallen, så fina i solljuset då regnbågar bildades i vattendiset :) Såg även apor, fina fjärilar å massa näsbjörnar som gick runt på lederna helt orädda, så söta! :) Natten tillbringades på ett mysigt hostel i stan, efter middag å ett par caipirinhas ;)

Tredje dagen gick vi i den stora fågelpark som finns just utanför ingången till nationalparken me fallen. Man går runt mitt inne bland alla fåglar å kan läsa om arterna på de informationsplakat som sitter uppe. Många av arterna är idag hotade p.g.a habitatförstörelse. Parken hade även en reptildel och en speciell me fjärilar å kollibries! Många bilder blev knäppta här vill jag lova ;)

Nästa dag blev en tidig morgon för att ta planet till Rio, därifrån blev de buss å till sist båt för att komma ut till vårt mål; Ilha Grande! Ilha Grande är en stor, bergig ö, täckt av skyddad atlantregnskog, som ligger utanför staten Rio de Janeiros kust. Ön har endast ett lite större samhälle me restauranger å pousader (typ bed & breakfast), resten är berg, skog å stränder, över 100 olika stränder! Många kan man endast ta sej till me båt eller genom att vandra :) Nästan inga fordon är tillåtna, bara polis, ambulans å liknande och inga riktiga vägar finns, men däremot ca 16 olika långa å korta vandringsleder, detta gillar ju jag! ;) Ön är så orörd pågrund av sitt tidigare ökända rykte, då den först va piratnäste, sedan hyste en spetälskekoloni och hade ett stort fängelse me alla de värsta brottslingarna! Så få var sugna på att flytta ut på ön, idag finns bara ruiner kvar av fängelset å öns förflutna och naturen har tagit tillbaka sitt territorium :) Nu är den ist. ett populärt resemål för äventyrare å naturälskare :) De tre första dagarna gjorde vi långa vandringar till olika stränder, upptäckte naturen, hörde vrålapor i skogarna, å badade. Fjärde dagen tog vi båt till olika stränder och snorkelställen, å såg vackra fiskar å ett helikoptervrak! :) Mkt god mat och glass blev de såklart oxå ;) Allt som allt tillbringade vi fem nätter å fyra heldar på ön, men jag hade kunna stanna där för evigt så fint å så mkt att upptäcka, vi har redan börjat planera vår nästa resa dit! :) På söndagen var vi ändå tvugna att lämna paradiset för att återvända till Rio, där vi gick längs Cobacabana tills kvällningen, bodde en natt på ett mysigt hostel för att så ta planet tillbaka hemmåt igen. Jag till Lajeado å Anders till Sverige. Resan gick dock inte smärtfritt då en flygplats stängde å vi var tvugna att återvända till Rio igen för att byta plan, men tillslut så kom Anders iväg mot Sverige, å jag kom sent om sider hem till Lajeado igen :) Nu blir de lite chill ett tag å en massa ex-jobbs arbete för på den fronten har det inte blivit mkt gjort på ett bra tag... :P

Här kommer en hel drös me bilder, va tvungen att ta bort en del gamla album för mitt lagringsutrymme på Picasa tog slut! Hoppas ni gillar :) Massa kramar till alla!