torsdag 26 maj 2011

Opa!

Hej alla!
Ja nu så har de varit mkt skolarbete den sista tiden. Men kommer tyvärr inte att bli klar för att redovisa i slutet av maj...Har vart synnerligen svårt att få komma ut till fragmenten för att göra mina trädinventeringar å flera gånger som var bokade blev inställda i sista stund av olika anledningar. Så har varit ganska frustrerande eftersom jag är beroende av att någon kan skjutsa mej då de är ca 12 mil ut till området å tiden här går allt snabbare. Om jag hade vetat detta i förväg hade jag legat på som en ettrig myra i början! Men efter många om och men har jag tillslut fått hjälp av Pedro här me att köra ut till fragmenten å inventera, han har verkligen varit en riktig klippa å de hade aldrig hunnits med annars, så jag är sjukt tacksam :) Så de två sista veckorna har varit ett intensivt fältarbete för att hinna me så mkt som möjligt å nu på lördag blir den 7:e å sista inventeringen, känns superbra att jag fick komma ut så många gånger som jag fick tillslut, de har blivit ett bra antal trädarter nu kan jag säga, mångfalden här känns verkligen enorm :) De är inte helt lätt i skogen eftersom den ibland är som en riktig djungel å man får klättra över stammar å krypa under lianer för å mäta sina träd, men har varit väldigt lärorikt å kul tycker jag :) Alla träd som går tar jag me blad å kvistar från i en fält-växtpress så att jag kan sitta me artbestämningsliteratur i labbet sen, för att ta reda på vilka arter som växer i fragmentet. Har tagit en del naturnörds-bilder som ni kan titta på sen ;) Så efter sista inventeringen blir det till att sammanställa allt, jämföra med tidigare studier från fragmenten å skriva färdigt min rapport, men en del av detta får bli gjort i Sverige, å redovisningen blir i slutet av Augusti. Sjukt bra jobbat alla ni som blir klara nu i vår! Har fått Görans mejl om avslutningen å hade så gärna velat va me å fira me er, mina kära klasskompisar, måsta ta å hitta på nåt skoj när jag kommit tillbaka oxå! :)

Den övriga tiden har såklart innehållit lite kalas å churrasco och även en dag med extremsport! ;) Eller, jobbigt va de iaf! Blev medbjuden av Alejandro att delta på en träningsdag för folk som är intresserade av orientering, löpning, mountain-bikeing, klättring mm, för att träna å träffa andra likasinnade. Jag va väl kanske inte riktigt beredd på nivån för det var bland de tuffaste jag gjort fysiskt, å de flesta andra som va med va vältränade till tusen å hade tävlat i extremsporter innan, haha kände mej lite malplacerad som vanlig vardagsmotionär sådär :P Dagen innehöll ca 6 mil terräng-cykling inklusive uppför berg, trecking, orientering och rapell, där man firar ner sej själv i en sele nerför en bergsvägg! Tog hela dan, från morgon till kväll, å jag va verkligen helt död sen, benen typ krampade å orkade knappt tänka ens ;) men blev nog lite för hårt, för dan efter hade jag ont i hela kroppen å feber så där fick man för att vara överhurtig! Men mkt fint såg man oxå under dan :) Har lite bilder från detta me :)

Lite fler resor ska de såklart oxå bli den här sista tiden här i Brasilien, måste ju passa på nu! I början av Juni har jag å Simon bokat en resa till Argentina under en vecka drygt. Ska bla vandra i Anderna, fara på vinprovning och se en saltöken, ska bli riktigt grymt, ser fram emot! :D

Kraaaaam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar